3 måneder og vil ikke spise

27. august 2014

Alder:
3 mdr.

3 måneder og vil ikke spise

Hej Helen.

Min søn har fra han var helt lille fået en flaske MME om aftenen idet jeg ikke havde mælk nok til ham. Det har fungeret super godt. Flasken blev et fast måltid, som han efterspurgte (afviste blankt min bryster ved flasketiden). Han har længe spiste 200 ml. omkring kl 19.30 og har herefter sovet fra kl. 20 til 05 næste morgen. Hvilket jo er så flot.

For to uger siden da min søn lige var fyldt 3 måneder, oplevede jeg at han blev meget sur efter mange ammemåltider. Selv efter amning på begge bryster var det som om, han ikke fik nok. Så jeg gik over til flere flasker om dagen og sprang først et og så to ammemåltider over. Jeg er nu nede på at amme to gange om dagen. Morgen og sen eftermiddag. Jeg troede at min søn ville blive glad for flaskerne og at det at få mad via dem ville gå gnidningsfrit, men det bliver mere og mere grådfyldt og problematisk for os.

Når min søn har sovet længere lure og er sulten, så spiser han stille og roligt. Han er god til at melde om et bryst er tomt, om han skal have mere, eller om han er mæt – det gælder både flaskemåltider og brystmåltider. Det er dog meget vigtigt at han ikke bliver forstyrret. Gør han det, så spiser han ikke mere.

Hvis min søn bliver sulten, når han er træt eller har været vågen noget tid, så går det helt anderledes. Han melder sig fint ok (jeg læser i hvert fald at han er sulten), vil gerne have sutteflasken eller brystet, sutter i 30 sek. og begynder så at græde. ...

Annonce

... Så meget at han skal trøstes. At jeg må rejse mig, vugge ham osv. Når han er faldet ned prøver vi igen, men så bliver han sur og begynder at skrige igen og så skal jeg trøste mere. Nogen gange giver jeg så op (måske er han jo ikke sulten, tænker jeg). Andre gange bliver jeg ved – fx hvis der er gået 4-5 timer siden han sidst fik mad. Og så ender det ofte i at han pludselig slapper af og spiser hele flasken. Men bestemt ikke altid og så kan der godt gå rigtig mange timer, hvor han ikke spiser.

Hvis han får maden galt i halsen – det gør han tit, måske fordi han er så stresset – eller bliver forstyrret af noget udenoms, så nægter han også at spise videre.

Når vi er ude er der altid gråd, når han skal spise lige gyldig om han får bryst eller flaske, så der får han meget tit næsten intet at spise. Også selvom jeg går afsides og lukker døren efter mig.

Han sover jo som sagt godt om natten og sover også en god lang formiddagslur og nogen gange to små, nogen gange én lang lur om eftermiddagen, så søvnen fungere jo rigtig fint for os.

I gennemsnit får han om dagen lige nu 500-600 MME og så to ammemåltider, hvor han spiser i alt 10 min. og virker tilfreds efterfølgende. Umiddelbart synes jeg ikke det virker som nok for ham. Hvad siger du? Han vejer 7,5 kg. Han er jo en stor dreng, så det er egentlig ikke vægten jeg er bekymret for. Mere generer det mig at måltiderne ikke længere er en hyggestund men en kamp.

Kærlig hilsen
Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre